Eén van onze medewerkers maakt een zeldzame puinhoop van zijn werkplek en dat ben ik nu helemaal zat. Kan ik hem zeggen dat hij zijn werkplek in zijn eigen tijd moet opruimen? Mr. Edith van Schie geeft antwoord.
Als werkgever kan je een medewerker zeker opdragen om zijn werkplek op te ruimen. Het is aan de werkgever om te bepalen hoe het werk wordt gedaan. Als hij dus opdraagt dat het bureau, het kantoor of de werkplek van de werknemers netjes en opgeruimd moet zijn, dan zullen de medewerkers aan de slag moeten. Nog los van de irritaties die een slordige werkplek met zich meebrengt, is de kans immers groter dat iets kwijtraakt als het een troep is. Daarnaast is het overnemen van werk, als een rommelige medewerker ziek of op vakantie is, voor collega’s bijna niet te doen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat medewerkers circa 12% productiever zijn als hun bureau opgeruimd is. Genoeg redenen voor een nette werkplek.
Het opruimen in de eigen tijd van de medewerker is echter niet gebruikelijk. Opruimen hoort namelijk, net als het opstarten en afsluiten van de computer, het lopen naar een andere verdieping voor overleg en het praatje met collega’s op de gang, bij het werk. Het feit dat het bij deze medewerker zo uit de hand is gelopen, is geen reden om hem dit in zijn vrije tijd te laten opruimen. Van jou als werkgever wordt namelijk ook verwacht dat je alert bent en tijdig ingrijpt. Dan was het immers zover niet gekomen.